facebook

Kryteria przetargowe – 100% ceny

 

Obowiązek stosowania w przetargach publicznych dodatkowych (pozacenowych) kryteriów oceny ofert wynika z wejścia w życie ustawy z dnia 28 sierpnia 2014 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz.U. z 2014 r. poz. 1232).

Zamawiający mają problemy z  prawidłowym spełnieniem tego obowiązku. Aby go formalnie wykonać, zamawiający zaczęli powszechnie stosować jako kryteria pozacenowe: skrócenie terminu wykonania oraz wydłużenie okresu gwarancji – przyznając im wagę po 1 %. Działania takie niweczą praktycznie efekty, jakie zakładał ustawodawca, wprowadzając zmiany w Prawie zamówień publicznych.

Na szczęście, od października 2014 r. obowiązują nowe przepisy w Prawie zamówień publicznych, które precyzują także, kiedy cenę można uznać za rażąco niską. Wykonawca musi wówczas udowodnić, że za tak niską cenę można zrealizować kontrakt.

Coraz częściej zauważa się też rozstrzygnięcia Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) eliminujące skargi i tym samym uczestnictwo w dalszym postępowaniu przetargowym firm z rażąco niską ceną. To cieszy, że zamawiający będą zobowiązywali wykonawców i ich podwykonawców do zatrudnienia pracowników na umowę o pracę w celu wykonania kontraktu. Konfederacja Lewiatan zwraca uwagę, że ważne jest też i to, by zamawiający uwzględnili w swoich kalkulacjach wynagrodzenie pracowników obejmujące podatek i składkę na  ubezpieczenia społeczne. Pracodawcom zależy bowiem na likwidacji patologii na rynku zamówień publicznych, która polega na tym, że instytucje państwowe wybierały oferty ze stawkami w granicach 5 – 7 zł brutto za godzinę, czyli nawet połowę niższymi niż minimalne wynagrodzenie.

  

Cały artykuł: Kryteria przetargowe – 100% ceny.pdf 

© 2019 INŻYNIERIA ŚRODOWISKA PIOTR JERMOŁOWICZ

Strona korzysta z plików cookie

w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zrozumiałem