facebook

Budowa tras drogowych na składowiskach

Coraz częściej na trasie nowoprojektowanych odcinków dróg pojawiają się w podłożach grunty antropogeniczne lub wręcz niezinwentaryzowane wcześniej składowiska odpadów.
Są to najczęściej zamknięte lub nieczynne składowiska z lat 70- i 80- ubiegłego wieku.
 
Pierwszy przypadek dotyczy odcinka drogi dojazdowej w ramach tworzonego zewnętrznego pierścienia układu komunikacyjnego m. X.
Pomiary nośności na wierzchowinie składowiska wykonano z poziomu dolnych warstw konstrukcyjnych za pomocą płyty Ø 300 mm. Jako kryterium nośności przyjęto moduły E1 i E2 , których wartości mieściły się w granicach: E1 = 5 ÷ 8 MPa, a E2 = 16 ÷ 25 MPa. Ze względu na otrzymane wyniki, których wartości były powyżej wymaganego kryterium, przyjęto w drodze obliczeń optymalizacyjnych I i II stanu granicznego, konstrukcje zamkniętych poduszek z wysokowytrzymałych geotkanin oddzielnie dla drogi i ciągu pieszo – rowerowego. W celu zwiększenia stopnia redukcji osiadań konstrukcji nasypowej zaprojektowano nad „poduszką” geotkaninową materac geokomórkowy o wys. 10 cm. Przyjęte szerokości kontrbankietów w „poduszce” potwierdziły późniejsze badania w trakcie eksploatacji.
 
W celu zwiększenia stopnia redukcji osiadań konstrukcji nasypowej zaprojektowano nad „poduszką” geotkaninową materac geokomórkowy o wys. 10 cm. Przyjęte szerokości kontrbankietów w „poduszce” potwierdziły późniejsze badania w trakcie eksploatacji.
 
© 2019 INŻYNIERIA ŚRODOWISKA PIOTR JERMOŁOWICZ

Strona korzysta z plików cookie

w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zrozumiałem