Praktyczne aspekty w określaniu stateczności

 

Praktyczne aspekty w określaniu stateczności skarp wykopów i nasypów pod obciążeniem statycznym i dynamicznym.    

Stateczność skarp wykopów i nasypów  pod obciążeniem statycznym i dynamicznym różni się diametralnie. Wpływ obciążeń dynamicznych może zmienić wytrzymałość statyczną nawet o około 30 % na niekorzyść. Dlatego też problem właściwego zabezpieczenia skarp nasypów i wykopów nabiera szczególnego znaczenia w przypadku poddania ich obciążeniom dynamicznym lub cyklicznym.

Wstęp

Geotechniczna prognoza zjawisk w podłożu, to inaczej wstępne przewidywanie oceny współpracy obiektu budowlanego z podłożem, uwzględniające zmiany w podłożu, jakie mogą powstać wskutek wykonywania i eksploatacji obiektu (PN-B-02479:1998). W niektórych źródłach literaturowych obciążenie dynamiczne pochodzące od:

  • ruchu kolejowego,
  • drogowego,
  • pracy sprzętu budowlanego, zwłaszcza z efektem wibracyjnym (płyty, żaby i walce),
  • maszyn (młoty, prasy),
  • eksplozje, wybuchy,
  • zdarzenia kolizyjne

nazywa się również parasejsmicznym. Ogólnie z czynników wpływających na stateczność zboczy należy wymienić:

  • obciążenie statyczne – ciężarem własnym i obciążeniem zewnętrznym,
  • obciążenie dynamiczne – drgania spowodowane ruchem pojazdów, wstrząsy wywołane robotami strzałowymi, wbijaniem pali, pracą maszyn, zagęszczaniem dynamicznym (udarowym),
  • wpływ wody – wsiąkanie wód opadowych, powstanie ciśnienia hydrostatycznego w porach, działanie wód podziemnych, a w szczególności ciśnienia spływowego, falowania, erozja,
  • czynniki tektoniczne – powolne ruchy skorupy ziemskiej, trzęsienia ziemi,
  • wpływ temperatury – wysychanie, skurcz, działanie mrozu,
  • wpływ wiatru – deflacja i korozja,
  • wpływy chemiczne – utlenianie, uwodnienia, redukcja, uwęglanie,
  • działanie biologiczne zwierząt, roślin i bakterii.

Te różne czynniki uwzględnia się przez właściwe wyznaczenie parametrów wytrzymałościowych, zastosowanie odpowiednich metod obliczeniowych oraz przyjęcie określonej wartości współczynnika bezpieczeństwa.

 cały artykuł: Praktyczne aspekty w określaniu stateczności.pdf

artykuł opublikowany Magazynie Autostradowym: Praktyczne-aspekty-w-okreslaniu-statecznosci-skarp.pdf

Najnowsze artykuły

© 2018 INŻYNIERIA ŚRODOWISKA PIOTR JERMOŁOWICZ

Strona korzysta z plików cookie

w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zrozumiałem