facebook

Awarie i uszkodzenia w budownictwie

Awarie i uszkodzenia konstrukcji nasypów
drogowych, skarp i wykopów oraz zboczy
naturalnych z wbudowanymi
geosyntetykami w aspekcie błędów
projektowych i wykonawczych.

  

 

 

 

                                   Opracował:  Piotr Jermołowicz
                                                       tel/fax  091 4607140
                                                       tel. kom. 501 293 746
                                                      e-mail : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

 

 

Opole, 07.12.2013 r.


Wstęp

   Szacunkowo można przyjąć, że produkcja krajowa geosyntetyków wraz z importem z Niemiec, Holandii, Wielkiej Brytanii itd. to około 5 mln m2 rocznie. Do tego, co roku przemysł  wytwarza kilka nowych wyrobów niejednokrotnie o bardzo specyficznych zastosowaniach i właściwościach.

Wszystko to wymaga opracowania niekonwencjonalnych metod badań, projektowania i wykonawstwa robót. Większość technologii z zastosowaniem geosyntetyków  stale się rozwija. Powoduje to, że normalizacja i inne przepisy „nie nadążają” za praktyką. Przedstawione w ramach poprzednich szkoleń dotyczących zasad projektowania konstrukcji budowlanych oraz kryteriów doboru geosyntetyków, zastosowania norm krajowych i zagranicznych, metod i sposobów obliczania oraz wytycznych i instrukcji stosowania tych materiałów pokazuje jak ważnym elementem jest odpowiednio zaprojektowany lub dobrany materiał zbrojący, separujący lub filtrujący.

Wzorem innych krajów posiadających szeroko skodyfikowane konstruowanie i obliczanie obiektów z geosyntetykami, pojawił się projekt normy europejskiej pr EN 14475 „Grunt zbrojony”. Norma ta uwzględnia zbrojenie stalowe, geosyntetykami, włóknem szklanym i inne. Przedstawione w niej zasady wykonania budowli ze zbrojeniem rozmieszczonym poziomo, pomiędzy warstwami układanego gruntu, dotyczą :

  • konstrukcji oporowych ( pionowych lub pochylonych, stożków przyczółków mostowych itd.) z systemem osłon utrzymujących grunt pomiędzy warstwami wprowadzonego zbrojenia,
  • stromych skarp ( do 700) z osłoną z zawiniętych geosyntetyków lub płaszczyznowych osłon przeciwerozyjnych,
  • odbudowy osuwisk skarp,
  • nasypów zbrojonych płaszczyznowo w podstawie lub w górnej części.

Nawiasem mówiąc obszerny Eurokod 7-1 poświęca tym zagadnieniom p. 5.5 liczący 18 wierszy, a „Wytyczne wzmacniania podłoża gruntowego w budownictwie drogowym ” z 2002 r. na 124 strony jedynie 16 i to w sposób ogólny.

cały artykuł: Awarie i uszkodzenia w budownictwie.pdf

© 2019 INŻYNIERIA ŚRODOWISKA PIOTR JERMOŁOWICZ

Strona korzysta z plików cookie

w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zrozumiałem