Dalba jest samodzielną konstrukcją morską lub rzeczną służącą do cumowania statków lub innych jednostek pływających, odbijania i nakierowywania do kursu, oznakowania torów wodnych, wyznaczania krawędzi toru z ograniczeniem jego szerokości i ochrony budowli morskiej lub rzecznej przed zderzeniem z jednostką pływającą. Dalby mogą być jednopalowe, wielopalowe, ramowe lub skrzynkowe zapuszczone w dno akwenu lub rzeki. Dalby pod względem pełnionej funkcji dzielą się na :
- cumownicze,
- odbojowe,
- cumowniczo – odbojowe,
- nawigacyjne,
- dewiacyjne,
- kierujące i
- ochronne.
Odmianą dalb są wysepki cumownicze. Wyposażeniem dalb w zależności od funkcji są Pachoły cumownicze (polery), haki samozwalniające i odbojnice. Przez połączenie dalb belkami poziomymi powstają ramy odbojowe i kierownice (Fot. 2)..
Rys. 1. Dalba drewniana pięciopalowa: a) przekrój, b) widok z góry (1- pal pionowy, 2- Pal ukośny)
Fot. 1. Dalby cumownicze stalowe
Fot. 2. Powiązane dalby jako kierownice odbojowe dla bezpiecznego przepływu pod mostem statków i barek
Fot. 3. Dalba nawigacyjna z odbojnicą