Zwany również polerem lub knechtem, jest urządzeniem cumowniczym (słupkiem) na pokładzie statku lub nabrzeżu służącym do zakładania cum w celu przywiązywania statków lub innych jednostek pływających do budowli morskiej, z reguły nabrzeża.
Fot. 1. Pachoły cumownicze na statku – dzibowe oraz boczne
Fot. 2. Pachoł na statku
Fot. 3. Pachoł na nabrzeżu
Pachoły cumownicze mogą być pojedyncze lub podwójne (dwa pachoły na wspólnej podstawie) i stanowią najczęściej konstrukcje słupowe - drewniane, kamienne, żelbetowe, żeliwne, staliwne lub stalowe, zakotwione w budowli morskiej - falochronie, nabrzeżu lub dalbie, w pobliżu jej krawędzi odwodnej.
Rys. 1. Typowy przekrój nabrzeża płytowego
Na nabrzeżach stosuje się też pachoły sztormowe (urządzenia cumownicze drugiej linii) służące do cumowania statków w czasie sztormu. Do wyposażenia nabrzeża stosowane są pachoły żeliwne i staliwne w kształcie haków lub grzybów (czasem podwójnych) o różnych wymiarach, dostosowanych do wielkości statków cumujących przy danej budowli morskiej. Nośność pachołów waha się od kilku do kilkuset ton (10 do 4000 kN).
Fot. 4. Poler w kształcie pałąka do cumowania mniejszych jednostek
Fot. 5. Polery cumownicze na nabrzeżu dla białej floty
Fot. 6. Pojedyncze pachoły cumownicze
Fot. 7. Żelbetowe pachoły w formie pali
Fot. 8. Zabytkowy pachoł kamienny na osobnym postumencie
Fot. 9. Nabrzeże portowe wyposażone w szereg pachołów cumowniczych
Fot.10. Nabrzeże portowe wyposażone w szereg pachołów cumowniczych
Fot. 11. Przykład różnego umiejscowienia pachołów w nabrzeżach
Fot. 12. Przykład różnego umiejscowienia pachołów w nabrzeżach
Fot. 13. Przykład różnego umiejscowienia pachołów w nabrzeżach
Fot. 14. Element cumowniczy ukryty pod pokrywą
W ścianach komór śluz morskich lub w murach nadwodnych nabrzeży w portach pływowych, gdzie występują duże zmiany poziomów wody, instaluje się pachoły pływające (ruchome).