Konserwacja wałów przeciwpowodziowych dzieli się na konserwację bieżącą i naprawy bieżące. W ramach konserwacji bieżącej naprawia się ubytki traw na skarpach, ławach i strefie ochronnej w pobliżu skarp, co ma na celu utrzymanie darniny w postaci zwartego dywanu. Wszelkie ubytki należy uzupełniać darniną lub dobrze ubitą ziemią urodzajną ob­sianą nasionami traw i nawiezioną. Wszelka roślinność zacieniająca trawę powinna być usunięta. Powinny być również usunięte naniesione przez wodę na skarpy drzewa, pnie, gałęzie, śmieci i inne przedmioty. Chwasty powinny być wyrwane z korzeniami (nie koszone) lub zniszczone środka­mi chemicznymi. Trawę na skarpach i pasach ochronnych należy kosić co najmniej dwa razy w ciągu roku. Wskazane jest koszenie trawy częściej niż dwa razy w roku, ponieważ znacznie wzmacnia to jej porost. W ramach konserwacji należy również zwalczać zwierzęta ryjące no­ry w nasypie wałów – lisy, nornice, piżmaki. Kretowiska należy wyrównać i skarpę w obrębie nory starannie ubić. Nory lisów, królików, piżmaków itp. należy rozkopać i zasypać gruntem, który trzeba starannie ubić i pokryć darniną. Wska­zane jest, aby w miejscach zasypanych nor pod darninę na głębokość około 10 cm położyć siatkę stalową o odpowiednio gęstym splocie. Wszelkie rozmycia, usuwiska, osunięcia na drogach dojazdowych, przejazdach, schodach, ścieżkach powinny być uzupełnione ziemią o ta­kich właściwościach, jak użyta do nasypu i umocnione darniną. Zniszczo­ne umocnienia z narzutów, bruków i okładzin betonowych powinny być niezwłocznie naprawione. W tym celu należy usunąć zniszczone umoc­nienie, uzupełnić ubytki gruntu i podsypkę oraz ponownie ułożyć na­rzut, bruk lub okładzinę.


Fot. 1. Oględziny miejsca uszkodzonego wału w trakcie powodzi

Szczegółowej uwagi wymagają te miejsca wału, które położone są w pobliżu brzegu koryta rzeki.


Fot. 2. Przykład wału ppow. będącego nasypem drogi krajowej ze skarpą bezpośrednio wchodzącą w nurt Wisły

Wszelkie wyrwy i osuwiska brzegów rzeki w tych miejscach zagrażają stateczności nasypu wałów. Jeżeli po przejściu fali powodziowej zastosowany na tych odcinkach typ umocnień wału został zniszczony, to należy umocnienie takie zastąpić innego ro­dzaju umocnieniem, bardziej trwałym.


Rys. 1. Schemat remontu wału z jego uszczelnieniem i drogą przywałową

Wskazane jest również, aby brze­gi koryta rzeki zbliżone do wałów były umocnione w sposób trwały.
Konserwacja bieżąca obejmuje:

  • odmulanie koryta rowów w obrębie przepustów wałowych i odmulanie przewodów tych przepustów,
  • oczyszczanie i smarowanie zamknięć i mechanizmów budowli wa­łowych.

Naprawy bieżące wałów i urządzeń wałowych wykonuje się na pod­stawie dokumentacji technicznej opracowanej w trybie obowiązujących przepisów.
W ramach tych napraw:

  • odtwarza się projektowany profil wału przez uzupełnienie skarp nasypu, korony wału, ław, przejazdów itp.,
  • ponownie humusuje się i obsiewa skarpy i korony wałów,
  • naprawia się budowie betonowe,
  • naprawia sią i wymienia uszkodzone części w mechanizmach zamknięć, maluje się części1 metalowe, pokrywa środkami przeciwgnilnymi drewniane części budowli wałowych,
  • naprawia się lub wykonuje nowe umocnienia brzegów rzek na tych odcinkach, gdzie ich erozja zagraża stateczności wałów,
  • naprawia się nawierzchnię dróg dojazdowych do wałów i na prze­jazdach przez wały,
  • naprawia się i uzupełnia oznaczenia, napisy, słupki kilometrowe i hektometry.

Służba eksploatacyjna powinna także prowadzić obserwacje warun­ków pracy urządzeń melioracyjnych w terenie i porównywać je z zało­żonymi w projekcie. Uwagi służby eksploatacyjnej na ten temat powinny być przekazywane jednostkom projektowania w celu wprowadzenia zmian w zasadach projektowania następnych obiektów.