Konserwacja wałów przeciwpowodziowych dzieli się na konserwację bieżącą i naprawy bieżące. W ramach konserwacji bieżącej naprawia się ubytki traw na skarpach, ławach i strefie ochronnej w pobliżu skarp, co ma na celu utrzymanie darniny w postaci zwartego dywanu. Wszelkie ubytki należy uzupełniać darniną lub dobrze ubitą ziemią urodzajną obsianą nasionami traw i nawiezioną. Wszelka roślinność zacieniająca trawę powinna być usunięta. Powinny być również usunięte naniesione przez wodę na skarpy drzewa, pnie, gałęzie, śmieci i inne przedmioty. Chwasty powinny być wyrwane z korzeniami (nie koszone) lub zniszczone środkami chemicznymi. Trawę na skarpach i pasach ochronnych należy kosić co najmniej dwa razy w ciągu roku. Wskazane jest koszenie trawy częściej niż dwa razy w roku, ponieważ znacznie wzmacnia to jej porost. W ramach konserwacji należy również zwalczać zwierzęta ryjące nory w nasypie wałów – lisy, nornice, piżmaki. Kretowiska należy wyrównać i skarpę w obrębie nory starannie ubić. Nory lisów, królików, piżmaków itp. należy rozkopać i zasypać gruntem, który trzeba starannie ubić i pokryć darniną. Wskazane jest, aby w miejscach zasypanych nor pod darninę na głębokość około 10 cm położyć siatkę stalową o odpowiednio gęstym splocie. Wszelkie rozmycia, usuwiska, osunięcia na drogach dojazdowych, przejazdach, schodach, ścieżkach powinny być uzupełnione ziemią o takich właściwościach, jak użyta do nasypu i umocnione darniną. Zniszczone umocnienia z narzutów, bruków i okładzin betonowych powinny być niezwłocznie naprawione. W tym celu należy usunąć zniszczone umocnienie, uzupełnić ubytki gruntu i podsypkę oraz ponownie ułożyć narzut, bruk lub okładzinę.
Fot. 1. Oględziny miejsca uszkodzonego wału w trakcie powodzi
Szczegółowej uwagi wymagają te miejsca wału, które położone są w pobliżu brzegu koryta rzeki.
Fot. 2. Przykład wału ppow. będącego nasypem drogi krajowej ze skarpą bezpośrednio wchodzącą w nurt Wisły
Wszelkie wyrwy i osuwiska brzegów rzeki w tych miejscach zagrażają stateczności nasypu wałów. Jeżeli po przejściu fali powodziowej zastosowany na tych odcinkach typ umocnień wału został zniszczony, to należy umocnienie takie zastąpić innego rodzaju umocnieniem, bardziej trwałym.
Rys. 1. Schemat remontu wału z jego uszczelnieniem i drogą przywałową
Wskazane jest również, aby brzegi koryta rzeki zbliżone do wałów były umocnione w sposób trwały.
Konserwacja bieżąca obejmuje:
- odmulanie koryta rowów w obrębie przepustów wałowych i odmulanie przewodów tych przepustów,
- oczyszczanie i smarowanie zamknięć i mechanizmów budowli wałowych.
Naprawy bieżące wałów i urządzeń wałowych wykonuje się na podstawie dokumentacji technicznej opracowanej w trybie obowiązujących przepisów.
W ramach tych napraw:
- odtwarza się projektowany profil wału przez uzupełnienie skarp nasypu, korony wału, ław, przejazdów itp.,
- ponownie humusuje się i obsiewa skarpy i korony wałów,
- naprawia się budowie betonowe,
- naprawia sią i wymienia uszkodzone części w mechanizmach zamknięć, maluje się części1 metalowe, pokrywa środkami przeciwgnilnymi drewniane części budowli wałowych,
- naprawia się lub wykonuje nowe umocnienia brzegów rzek na tych odcinkach, gdzie ich erozja zagraża stateczności wałów,
- naprawia się nawierzchnię dróg dojazdowych do wałów i na przejazdach przez wały,
- naprawia się i uzupełnia oznaczenia, napisy, słupki kilometrowe i hektometry.
Służba eksploatacyjna powinna także prowadzić obserwacje warunków pracy urządzeń melioracyjnych w terenie i porównywać je z założonymi w projekcie. Uwagi służby eksploatacyjnej na ten temat powinny być przekazywane jednostkom projektowania w celu wprowadzenia zmian w zasadach projektowania następnych obiektów.