Mosty - Mosty, kładki i inne budowle drewniane stosowane w budownictwie wodnomelioracyjnym należy konserwować i remontować. Mosty żelbetowe są konstrukcjami długowiecznymi i nakłady na ich utrzymanie są nieznaczne. Do najważniejszych czynności przy utrzymaniu mostów żelbetowych zalicza się: walkę z korozją kamienia (przy kamiennej okładzinie filarów i przyczółków) i wypłukiwaniem zaprawy, a także zapobieganie powstawaniu rys i spękań oraz ich niezwłoczne naprawianie. Szczególną uwagę należy zwracać na stan nawierzchni, stan urządzeń odwadniających oraz szczelin dylatacyjnych. Elementy te powinny zapewniać szybki odpływ wody z mostu oraz zabezpieczać konstrukcję nośną i podpory przed zawilgoceniem. Drobne spękania i wyboje w nawierzchni należy niezwłocznie usuwać. Bardzo zużyte nawierzchnie należy wymieniać na nowe. Szczególnie szkodliwe dla trwałości konstrukcji są uszkodzenia koło krawężników oraz uszkodzenia sączków odwadniających i szczelin dylatacyjnych. Aby zapobiec zbieraniu się wody na moście, należy na bieżąco i dokładnie oczyszczać nawierzchnię mostu, chodniki, sączki odwadniające i szczeliny dylatacyjne oraz sączki przy krawężnikach, a także połączenia mostu z nasypem. Stwierdzone rysy, zawilgocenia i wypłukiwanie zaprawy, uszkodzone spoiny murów kamiennych lub oblicówki oraz miejsca odsłonięć zbrojenia należy niezwłocznie usuwać. Rdzewienie zbrojenia jest szczególnie niebezpieczne, gdy występuje odpadanie warstwy ochronnej zbrojenia.
Fot. 1. Korozja betonu z odsłoniętym zbrojeniem
Partie betonu porowate, zwietrzałe lub złej jakości należy usunąć i naprawić przez torkretowanie. Jeżeli rysy i odsłonięcia zbrojenia są głębsze, należy odpadający beton odbić i wyrąbać na głębokość 2 cm, stal zbrojeniową oczyścić szczotkami drucianymi z rdzy, a następnie całą uszkodzoną część konstrukcji zlewać wodą przez 12 godzin. Po zwilżeniu należy przerwać polewanie wodą na 2—10 godzin, zależnie od warunków atmosferycznych i przystąpić do wypełniania ubytków. Na ściankach pionowych podstawowe wypełnienie wykonuje się z zaprawy cementowej 1: 3 (możliwie półsuchej) z obrzuceniem zaprawą cementową na mleku wapiennym z gładkim zatarciem powierzchni. Jeżeli uszkodzenia znajdują się od spodu konstrukcji, dolną część belki należy obudować korytkami z desek z otworkami co 40 cm, przez które wypełnia się uprzednio wykutą przestrzeń ciekłą masą betonową. W czasie trwania tych robót i w okresie 28 dni twardnienia betonu most powinien być zamknięty dla ruchu. Uszkodzoną izolację naprawia się po zerwaniu warstwy betonu ochronnego. Po uzupełnieniu izolacji, ponownie przykrywa się ją warstwą betonu ochronnego.
Przepusty - Przyczyną uszkodzeń przepustów betonowych na sieci melioracyjnej jest korozja betonu wywołana wpływem czynników zewnętrznych, takich jak: warunki atmosferyczne, wody i grunty agresywne itp.
Fot. 2. Przepust owalny
Mogą również występować uszkodzenia mechaniczne spowodowane ruchem zbyt ciężkich pojazdów i maszyn lub też niedostateczną warstwą nasypu ziemnego nad przepustem.
Fot. 3. Zniszczony przepust poprzez przejazd pojazdu mechanicznego
Częstą przyczyną uszkodzenia przepustów jest brak nadzoru służby konserwacyjnej w czasie spływu wód wiosennych. Wody roztopowe niosą duże zanieczyszczenia, jak: gałęzie, suche trawy itp., które zatrzymują się na przepuście powodując spiętrzenie wody i w konsekwencji podmycie i uszkodzenie przepustu. Uszkodzone rury przepustu należy wymienić. W tym celu należy zatrzymać przepływ wody, odkryć przewód rurowy na długości umożliwiającej swobodną wymianę uszkodzonych rur, wydobyć uszkodzone rury, zastabilizować podłoże (dno), założyć nowe rury i zacementować styki od strony zewnętrznej i wewnętrznej, wykonać glinowanie warstwą 30 cm wokół rury i zasypać rury z ubiciem warstwami, o grubości min. 50 cm warstwą ziemi.