Mosty - Mosty, kładki i inne budowle drewniane stosowane w budownictwie wodnomelioracyjnym należy konserwować i remontować. Mosty żelbetowe są konstrukcjami długo­wiecznymi i nakłady na ich utrzymanie są nieznaczne. Do najważniejszych czynności przy utrzymaniu mostów żelbetowych zalicza się: walkę z ko­rozją kamienia (przy kamiennej okładzinie filarów i przyczółków) i wy­płukiwaniem zaprawy, a także zapobieganie powstawaniu rys i spękań oraz ich niezwłoczne naprawianie. Szczególną uwagę należy zwracać na stan nawierzchni, stan urządzeń odwadniających oraz szczelin dylata­cyjnych. Elementy te powinny zapewniać szybki odpływ wody z mostu oraz zabezpieczać konstrukcję nośną i podpory przed zawilgoceniem. Drobne spękania i wyboje w nawierzchni należy niezwłocznie usuwać. Bardzo zużyte nawierzchnie należy wymieniać na nowe. Szczególnie szko­dliwe dla trwałości konstrukcji są uszkodzenia koło krawężników oraz uszkodzenia sączków odwadniających i szczelin dylatacyjnych. Aby za­pobiec zbieraniu się wody na moście, należy na bieżąco i dokładnie oczy­szczać nawierzchnię mostu, chodniki, sączki odwadniające i szczeliny dy­latacyjne oraz sączki przy krawężnikach, a także połączenia mostu z na­sypem. Stwierdzone rysy, zawilgocenia i wypłukiwanie zaprawy, uszkodzone spoiny murów kamiennych lub oblicówki oraz miejsca odsłonięć zbroje­nia należy niezwłocznie usuwać. Rdzewienie zbrojenia jest szczególnie niebezpieczne, gdy występuje odpadanie warstwy ochronnej zbrojenia.


Fot. 1. Korozja betonu z odsłoniętym zbrojeniem

Partie betonu porowate, zwietrzałe lub złej jakości należy usunąć i na­prawić przez torkretowanie. Jeżeli rysy i odsłonięcia zbrojenia są głęb­sze, należy odpadający beton odbić i wyrąbać na głębokość 2 cm, stal zbrojeniową oczyścić szczotkami drucianymi z rdzy, a następnie całą uszkodzoną część konstrukcji zlewać wodą przez 12 godzin. Po zwilżeniu należy przerwać polewanie wodą na 2—10 godzin, zależnie od warun­ków atmosferycznych i przystąpić do wypełniania ubytków. Na ścian­kach pionowych podstawowe wypełnienie wykonuje się z zaprawy ce­mentowej 1: 3 (możliwie półsuchej) z obrzuceniem zaprawą cementową na mleku wapiennym z gładkim zatarciem powierzchni. Jeżeli uszkodze­nia znajdują się od spodu konstrukcji, dolną część belki należy obudować korytkami z desek z otworkami co 40 cm, przez które wypełnia się uprzednio wykutą przestrzeń ciekłą masą betonową. W czasie trwania tych robót i w okresie 28 dni twardnienia betonu most powinien być za­mknięty dla ruchu. Uszkodzoną izolację naprawia się po zerwaniu warstwy betonu ochronnego. Po uzupełnieniu izolacji, ponownie przykrywa się ją warst­wą betonu ochronnego.

Przepusty - Przyczyną uszkodzeń przepustów betonowych na sieci melioracyjnej jest korozja betonu wywołana wpływem czynników zewnętrznych, ta­kich jak: warunki atmosferyczne, wody i grunty agresywne itp.


Fot. 2. Przepust owalny

Mogą również występować uszkodzenia mechaniczne spowodowane ruchem zbyt ciężkich pojazdów i maszyn lub też niedostateczną warstwą nasypu ziemnego nad przepustem.


Fot. 3. Zniszczony przepust poprzez przejazd pojazdu mechanicznego

Częstą przyczyną uszkodzenia przepustów jest brak nadzoru służby konserwacyjnej w czasie spływu wód wiosennych. Wody roztopowe niosą duże zanieczyszczenia, jak: gałęzie, suche trawy itp., które zatrzymują się na przepuście powodując spiętrzenie wody i w konsekwencji podmycie i uszkodzenie przepustu. Uszkodzone rury przepustu należy wymienić. W tym celu należy za­trzymać przepływ wody, odkryć przewód rurowy na długości umożli­wiającej swobodną wymianę uszkodzonych rur, wydobyć uszkodzone rury, zastabilizować podłoże (dno), założyć nowe rury i zacementować styki od strony zewnętrznej i wewnętrznej, wykonać glinowanie warst­wą 30 cm wokół  rury i zasypać rury z ubiciem warstwami, o grubości min. 50 cm warstwą ziemi.