W przypadku braku odpowiedniego tłucznia wytwarza się często płyty z betonu żwirowego. Są one znacznie słabsze od płyt kamienno-betonowych i można je stosować tylko przy ruchu lekkim. Przy ruchu ciężkim ulegają szybko zniszczeniu i wymagają przykrycia bitumiczną warstwą jezdną. Do wyrobu płyt z betonu żwirowego należy używać kruszywo 0 - 40 mm, bogate w ziarna żwirowe (> 2 mm), tj. w granicach 60 - 80%. Wytrzymałość betonu powinna wynosić Rw ≥ 250 kG/cm2.
Fot. 1. Nawierzchnia z płyt betonowych
Płyty układa się bezpośrednio na gruncie przepuszczalnym, a w gruncie nieprzepuszczalnym — na zagęszczonej warstwie piasku, żwiru, pospółki kamiennej lub żużla. Przy układaniu płyt na podbudowie twardej, np. na starej nawierzchni tłuczniowej lub brukowcowej, należy ją wyprofilować i naprawić. W celu wyrównania drobnych nierówności (do 3 cm) i izolacji płyt od podbudowy rozściela się warstwę wyrównawczą z piasku, którą starannie zagęszcza się, profiluje i zwilża wodą. Grubość tej warstwy w stanie zagęszczonym wynosi około 3 cm.
Płyty sześciokątne układa się na odcinkach prostych rzędami prostopadłymi do osi drogi, tzn., w taki sposób, aby dwa boki były do niej prostopadłe. Przy krawężnikach lub opornikach powinno się ustawiać infuły do płyt sześciokątnych. Ze względu jednak na brak produkcji takich elementów wypełniających powierzchnię, wolne przestrzenie wypełnia się miesznką betonową. Na łukach o promieniu R ≥ 170 m i przy szerokości jezdni do 7 m układa się płyty sześciokątne tak jak na odcinkach prostych, zwiększając szerokość spoin poprzecznych ku zewnętrznej krawędzi nawierzchni, tak aby spoiny poprzeczne pokrywały się z promieniami łuku. Na łukach o promieniu R < 170 m, przy poszerzaniu jezdni na łukach oraz przy szerokości jezdni ponad 7 m, najpierw umieszcza się infuły przy krawężnikach lub opornikach, a następnie płyty układa się z obu końców łuku tak, jak na odcinkach prostych.
Rys. 1. Układanie płyt w nawierzchni: a) sześciokątnych rzędami prostopadłymi do osi drogi, b) kwadratowych rzędami nachylonymi pod kątem 45° do osi drogi
Powstające przy takim układaniu puste przestrzenie między infułami i pełnymi płytami oraz w pobliżu dwusiecznej łuku, wypełnia się dokładnie ubitą mieszanką betonową na wysokości 2/3 grubości płyt oraz zabrukowuje przed związaniem betonu tłuczniem o takich wymiarach i z takiego samego kamienia, jaki był użyty do wyrobu płyt. Tłuczeń zalewa się płynną zaprawą cementową o składzie 1:2.
Płyty kwadratowe układa się albo rzędami prostopadłymi do osi drogi, albo rzędami nachylonymi do osi pod kątem 45° z infułami (rys. 1b). Przy układaniu płyt kwadratowych na łukach stosuje się takie same zasady jak przy układaniu płyt sześciokątnych.
Szerokość spoin na odcinkach prostych nie powinna przekraczać 6 mm, a na łukach — 15 mm. Wąskie spoiny utrudniają ich wypełnianie, a szerokie — powodują uszkodzenia krawędzi płyt. Spoiny wypełnia się piaskiem albo płynną zaprawą cementowo-piaskową, w której stosunek cementu do piasku powinien wynosić 1:2. Wypełnianie spoin piaskiem stosuje się w przypadku, gdy nawierzchnię układa się prowizorycznie lub na drogach o małym ruchu. W innych przypadkach wypełnia się spoiny zaprawą cementową, którą wylewa się na wykończoną i zalaną nawierzchnię, a następnie powoli nasuwa się zaprawę do niewypełnionych spoin tak, aby powietrze stopniowo z nich uchodziło.
Przy wypełnianiu spoin zaprawą cementową należy przewidzieć i wykonać szczeliny dylatacyjne co 6-8 m prostopadle lub ukośnie do osi drogi. Szczeliny dylatacyjne wypełnia się masą zalewową.
Fot. 2. Nawierzchnia z płyt betonowych bez infuł przy krawężniku
Nawierzchnia może być oddana do ruchu niezwłocznie po wykonaniu, jeżeli spoiny wypełnione są piaskiem, a po 21 dniach gdy spoiny zostały wypełnione zaprawą cementową.