Nawierzchnie drogowe mogą być wykonywane z żużla paleniskowego lub z żużla wielkopiecowego. Nawierzchnie z żużla paleniskowego wykonuje się sposobem powierzchniowym lub korytowym. Przy sposobie korytowym dolną warstwę nawierzchni można wykonać z gruzu ceglanego. Część żużla paleniskowego może ulec pod wpływem czynników atmosferycznych dalszemu rozpadowi na popiół. Tego typu proces stwarza niekorzystne warunki eksploatacji, zwłaszcza w rejonach zabudowanych. W trakcie opadów tworzy się czarne błoto, a w czasie suszy bardzo mocno pyli i zanieczyszcza środowisko.
Fot. 1. Nawierzchnia żużlowa zlasowana czynnikami atmosferycznymi
Aby zjawisko to nie wystąpiło w nawierzchni wskazane jest, żeby żużel przeleżał w pryzmach lub zwałach przez okres ok. 1 roku, po czym przed wbudowaniem w nawierzchnię został przesiany przez sito o boku oczka 2 mm w celu oddzielenia drobnych zlasowanych części. Należy również przesortować żużel na frakcje drobniejsze od 15 mm, stosowane do warstwy górnej i na grubsze, powyżej 15 mm do warstwy dolnej. Duże bryły żużla należy rozdrobnić tak, aby otrzymać ziarna nie większe niż 6-8 cm. Rozścielanie, zagęszczanie, polewanie wodą oraz pielęgnacja nawierzchni w czasie puszczenia ruchu odbywa się tak samo jak przy nawierzchniach z mieszanek optymalnych. Do zagęszczania należy używać lekkich walców o ciężarze 3- 6 ton. Wskazane jest dla wzmocnienia nawierzchni zamulić żużel warstwą 2 - 3 cm żwiru z domieszką gliny, a następnie po rozścieleniu dodatkowej warstwy żwiru grubości 2- 3 cm ostatecznie uwałować nawierzchnię.
Nawierzchnie z żużla wielkopiecowego wykonuje się zwykle z żużla nieodsianego 0 - 150 mm. Ziarna większe od 10 cm powinny być odsiane lub rozdrobnione przed wbudowaniem żużla w nawierzchnię. Roboty wykonuje się sposobem korytowym. Pospółkę żużlową układa się wprost na gruncie przepuszczalnym warstwami 15 - 25 cm. Na gruntach wysadzinowych należy ułożyć dodatkowo warstwę posypki z piasku o grubości 15 - 20 cm i wykonać sączki w poboczach drogi. Ciężar walców, używanych do zagęszczania, nie powinien przekraczać 6 ton, aby nie miażdżyć ziarn kruszywa. W górnej warstwie wskazane jest rozścielić i zawałować 2-3 cm warstwę żwiru z domieszką lepiszcza gliniastego, co zapobiega nadmiernemu ścieraniu się nawierzchni.