Rowy przydrożne – są urządzeniami do odprowadzania wód z jednoczesnym ograniczeniem drogi w terenie i umieszczane są na zewnątrz poboczy.
Rys. 1. Elementy składowe w przekroju poprzecznym drogi
W normie PN-S-02204:1997 wyróżnia się następujące rodzaje rowów:
- przydrożny - odprowadzający wodę opadową spływającą z pasów drogowych, wykonywany w formie rowu trapezowego, trójkątnego lub opływowego,
Rys. 2. Przekrój trapezowy rowu drogowego
Rys. 3. Przekrój trójkątny rowu drogowego
Rys. 4. Przekrój opływowy rowu drogowego
- stokowy - trapezowy rów zabezpieczający skarpę przed rozmyciem na skutek spływów powierzchniowych,
- odpływowy - łączący rów przydrożny z rowem stokowym lub odbiornikiem.
Rys. 5. Usytuowanie rowów w obrębie drogi; 1- nawierzchnia, 2-rów boczny, 3-skarpa boczna, 4-skarpa rowu stokowego
Wody opadowe spływające ze skarp powinny w sposób nie związany docierać do graniczącego z drogą terenu i tam wsiąkać. Jeżeli jest to niemożliwe ze względów geologicznych lub prawnych (np. teren prywatny), należy zaplanować urządzenia odwadniające zbierające wody opadowe do odbiornika. Spływające po skarpie wody opadowe w przypadku prowadzenia drogi w wykopie, nie mogą w żadnym wypadku przedostawać się na powierzchnię jezdni. Należy je skanalizować za pomocą muld, rynien lub rowów i skierować do istniejącego odbiornika wód opadowych (np. cieków lub studni chłonnych). Najmniejszy dopuszczalny spadek dna rowów wynosi 0,2 lub 0,1 % na odcinkach nieprzekraczających 200 m. Wartości maksymalne zależą od rodzaju gruntu, w którym jest wykonany dno rowu oraz umocnienia dna i skarp rowu. W przypadku gdy spadek dna rowu przekracza 15%, są stosowane bystrotoki lub kaskady.