Wielkość otworu małych mostów w dużym stopniu jest zależna od prędkości, jaką możemy dopuścić pod mostem, dążymy więc, aby prędkość ta była większa niż prędkość w wolnym, nie zabudowanym korycie. Jeżeli ze względu na miejscowe warunki nie można dopuścić pod mostem prędkości większej niż istniejąca w wolnym korycie, a umocnienie dna nie jest przewidziane, to projektuje się otwór o szerokości równej szerokości zwierciadła wody w przekroju cieku przy przepływie przyjętym w obliczeniach.
Fot. 1. Widok małego mostu
Zwężenie cieku i zaprojektowanie otworu mostu mniejszego niż szerokość zwierciadła wody jest możliwe, gdy dopuszczalna prędkość cieku pod mostem będzie większa niż istniejąca w wolnym korycie. Przepływ wody przez otwory małych mostów po zwężeniu cieku jest podobny do przepływu przez szeroką koronę, który może się odbywać na zasadzie przelewu nie zatopionego lub zatopionego. Przy przelewie nie zatopionym poziom wody poniżej obiektu nie wywiera wpływu na poziom wod Pozostało jeszcze 90% tekstu