Przedstawiam 3 zadania kontrolne dla każdego, kto czuje się dobrze w tematyce geosyntetycznej. Jest to swoisty test umiejętności, szczególnie po lekturze kilku tematów z Encyklopedii.
Posadowienie nasypu na gruntach słabych, zaprojektowanie stromej skarpy oraz dobór zbrojenia dla pionowego muru oporowego z gruntu zbrojonego to podstawowe wyzwania nowoczesnego inżyniera.
Przedstawione zadania były pierwotnie przygotowane jako projekt zaliczający z zagadnień specjalizujących dla uczniów 4 klasy ZSB o profilu drogowym w 2011 r.
Nie spodziewam się, żeby rozwiązanie tych 3 zadań było problemem dla inżynierów na co dzień zajmujących się tymi problemami.
Życząc powodzenia, czekam na Wasze uwagi i spostrzeżenia.
PROJEKT ZALICZAJĄCY Z ZAGADNIEŃ SPECJALIZUJĄCYCH
- Nasyp drogowy o wysokości 4,0 m posadowiony na słabym podłożu o wytrzymałości na ścinanie τf = 5 kPa. Skarpy o pochyleniu 1:2. Obciążenie od konstrukcji nawierzchni i ruchu przyjąć q = 20 kPa.
Należy dobrać wzmocnienie podstawy nasypu z pokazaniem w formie graficznej ułożenie i sposób zakotwienia geosyntetyku. Współczynniki redukcyjne dla obliczenia charakterystycznej wytrzymałości krótkotrwałej wynoszą odpowiednio :
A1 = 1,1, A2 = 1,8, A3 = 1,3.
Współczynnik stateczności Fs = 1,3.
- Stroma skarpa o następujących parametrach geometrycznych:
β = 50o
γ = 19 kN/m3
φ = 26o
q = 10 kN/m2
c = 0 kN/m2 - grunt niespoisty
u = 0 - brak ciśnienia wody porowej
H = 12,0 m
Sv = 0,5 mNależy dobrać w trakcie obliczeń potrzebną wytrzymałość pasma geosyntetyku, długość LB i LT oraz przedstawić rozkład poszczególnych pasm geosyntetyków w pionie w formie graficznej z pokazaniem zakotwienia części czołowych. Współczynnik stateczności Fs = 1,3.
- Zaprojektować dobór zbrojenia pasmami geotkaniny pionowego muru oporowego z pozostawieniem czołowej części jako ściany zielonej.
Dane muru oporowego :
H = 8 m
γ = 19 kN/m3
φ = 28o
Sv = 0,5 m
q = 0 kN/m2
Fs = 1,3 - współczynnik bezpieczeństwa
δ = 18o - współoddziaływanie
grunt-geotkanina
ca = 0,8 - współczynnik przykrycia
L0 = 2,50 m ( minimum).Całość rozwiązania przedstawić w formie graficznej.