Łącznica węzła drogowego „Struga” k. Warszawy.
Węzeł drogowy „Struga” zlokalizowany jest na przecięciu drogi nr 18 Warszawa-Białystok z drogą nr 631 Rembertów-Nieporęt. Z uwagi na istniejące zainwestowanie terenu w okolicy węzła oraz przy braku możliwości poprowadzenia łącznicy w klasycznym nasypie Inwestor węzła zaakceptował w 1991 r. inicjatywę wykonania muru oporowego z gruntu zbrojonego. Celem opracowania projektowego było wykonanie alternatywnego rozwiązania dla żelbetowego muru oporowego.
Przedstawione rozwiązanie umocnienia skarpy nasypu łącznicy nr 3 za pomocą geotkaniny było pierwszym tego typu przykładem zrealizowanym w Polsce w 1992 r. Po pozytywnym zaopiniowaniu projekt został skierowany do realizacji w II połowie 1992 r.
Dobór geotkaniny z optymalizacją rozmieszczenia poszczególnych pasm w przekroju poprzecznym przeprowadzono za pomocą programu komputerowego.
Rys. 1. Fragment z Projektu
Należy podkreślić, że warunki brzegowe były bardzo niekorzystne, tj.:
- pochylenie skarpy zbrojonej 760 ÷ 840,
- wysokość nasypu 6 m,
- trasa łącznicy w łuku poziomym R=25 ÷ 40 m,
- pochylenie poprzeczne jezdni 6 %,
- pochylenie podłużne 5 %.
Wymagana stabilizacja kształtu skarpy przy uwzględnieniu jej zmiennego pochylenia oraz krzywizny w płaszczyźnie poziomej została dotrzymana.
Przeprowadzane okresowe badania i przeglądy konstrukcji potwierdziły słuszność przyjętych założeń, a bezawaryjność pracy łącznicy jest najlepszą referencją od 1992 r.
Rys.2. Przekrój poprzeczny zbrojonego muru oporowego na węźle „Struga” k/Warszawy
Rys. 3. Lokalizacja zabudowy węzła „Struga”
Fot.1. Budowa kolejnych warstw zbrojonego muru na łącznicy drogowej.
Fot.2. Wykonywanie muru oporowego z gruntu zbrojonego geotkaniną- c.d.
Fot. 3. Wykonywanie muru oporowego z gruntu zbrojonego geotkaniną- c.d.
Fot. 4. Wykonywanie muru oporowego z gruntu zbrojonego geotkaniną- c.d.
Fot. 5. Zakończenie układania geotkanin w murze zbrojonym ( 1992 r.)
Fot. 6. Widok konstrukcji muru zbrojonego geotkaniną
Fot. 7. Montaż konstrukcji osłonowej
Fot. 8. Montaż konstrukcji osłonowej – c.d.
Fot. 9. Konstrukcja oczepu górnego
Fot. 10. Zakończenie prac
Fot. 11. Widok osłoniętej konstrukcji muru zbrojonego
Fot. 12. Wizja lokalna obiektu łącznicy po 20 latach ( 2012 r.)