TECHNOLOGIA WYKONANIA BEZPIECZNEJ BOCZNICY KOLEJOWEJ DO PRZEŁADUNKU MATERIAŁÓW NIEBEZPIECZNYCH DLA ŚRODOWISKA
Bocznica kolejowa na której można bezpiecznie rozładowywać cysterny paliwowe powinna znajdować się w pewnym oddaleniu od głównego szlaku kolejowego, szczególnie zelektryfikowanego. Należy zachować minimum 45 metrową strefę bezpieczeństwa. Planując budowę bocznicy należy określić jak duży skład wagonów będzie jednocześnie rozładowywany i jak dużą powierzchnię trzeba zabezpieczyć przed przenikaniem szkodliwych substancji do gruntu i wód gruntowych.
Bocznica kolejowa – Szczecin Port Centralny (1994 r.)
Po dokonaniu odpowiednich badań geologicznych i wyznaczeniu najlepszego miejsca na usytuowanie bocznicy kolejowej należy usunąć warstwę gruntu formując płytki wykop (koryto, tacę) z jednostronnym spadkiem dna. Wykop musi być szczególnie starannie przygotowany. Dno i skarpy koryta powinny być gładkie, pozbawione kamieni, karpin, elementów mogących uszkodzić mechanicznie geomembranę. W miarę możliwości należy stosować podsypki piaskowe.
Ułożenie geomembrany w wykopie pod torem
Następnie wykop należy uszczelnić geomembraną HDPE odporną na działanie substancji ropopochodnych o grubości 1,5 lub 2,00 mm. Brzegi geomembrany muszą być wywinięte do góry i tworzyć szczelną wannę, którą później wypełnia się warstwą piasku.
Zasypywanie tacy materiałem filtracyjnym z drenażem
Na podsypce piaskowej układany jest system drenujący odprowadzający wodę deszczową zanieczyszczoną wyciekami.
Geotkanina przykrywająca tacę
Całość przykrywana jest geotkaniną o wysokich parametrach wytrzymałościowych celem zwiększenia nośności gruntu i stateczności nasypu podtorza kolejowego formowanego na geotkaninie
Przekrój tacy geomembranowej pod torem kolejowym
Bocznica kolejowa uszczelniona geomembraną w sposób opisany powyżej jest bezpieczna dla środowiska naturalnego a w przypadku dużych wycieków substancji ropopochodnych umożliwia odzyskanie produktu do ponownej rafinacji. Powyższe rozwiązanie znajduje również zastosowanie jako miejsce postoju uszkodzonych wagonów - cystern do czasu likwidacji wycieku i naprawy uszkodzeń.
Wykładanie wykopu w podtorzu geomembraną
Ciśnieniowe próby szczelności zgrzewów geomembrany
Taca geomembranowa w bazie paliwowej – warstwa filtracyjna
Bezpieczne miejsce rozładunku cystern z tacą geomembranową w podtorzu