Posadawianie konstrukcji kolejowych lub tramwajowych zawsze jest obarczone koniecznością zapewnienia nośności oraz jak najmniejszych deformacji torowiska. Szczególnego znaczenia nabiera sprawdzenie I i II stanu granicznego w przypadku występowania w podłożu gruntów słabonośnych oraz ich wzmacnianie.
Problem posadowienia torowiska tramwajowego na gruntach słabych w centrum Katowic w ciągu ul. Nowogliwickiej rozwiązano projektując wzmocnienie nasypu pod dwie nitki tramwajowe.
Rys. 1. Przyjęty w projekcie schemat wzmocnienia podłoża słabonośnego pod torowisko w Katowicach (1994 r.)
Do analizy wzięto zarówno parametry obciążenia zewnętrznego jak i właściwości podłoża zbudowanego z torfu (∅ = 5 0, c = 7 kPa, Mo = 500 kPa) o miąższości ok. 4 m. Wykorzystanie programu komputerowego do obliczeń geotechnicznych skróciło cykl projektowy, a jednocześnie umożliwiło, poprzez analizę stref naprężeń pod nasypem, optymalizację doboru geotkaniny w celu wzmocnienia podłoża.
Rys. 2. Analiza numeryczna stref naprężeń w podłożu
W trakcie wieloletniej eksploatacji wybudowanego odcinka linii tramwajowej na wzmocnionym podłożu nie wystąpiła konieczność dokonania jakiejkolwiek rektyfikacji toru.
Fot. 1. Wzmocnienie podłoża gruntowego geotkaniną
Fot. 2. Linia tramwajowa wzdłuż ul. Nowogliwickiej w Katowicach (1995 r.)